tisdag 31 juli 2007

Skrubba, skrubba, skrubba bort huden!

I dagens nätupplaga av Svd, kan man läsa om hur överhygieniska vi i västvärlden är. Vi tror att vi måste duscha, skrubba, tvåla in och borsta bort vartenda uns av smuts för att vi ska få lov att vara moderna människor.
Det verkar åtminstone vara så den övergripande idealbilden ser ut; (väldigt) ren och hel är det som gäller. Och jag klagar inte, inte minst eftersom jag är känslig för lukter - och särskilt då svettlukter och andra typer av kroppsliga odörer.

Vissa duschar inte bara en, utan två - eller ännu värre: TRE gånger om dagen! Alltså som vana, inte som undantag (som när man kommer på att man ska ut på kvällen och därför duschar en gång och så "råkar" man ha sex eller nåt och vill duscha igen, hehe). Jag fattar det inte.


Man kan vara fräsch utan att duscha tre gånger om dagen!

Man kan vara fräsch utan att duscha två gånger om dagen!

Man kan vara fräsch utan att duscha ens en gång om dagen!


Ibland mår kroppen bäst av att få vila. Idag duschade till exempel inte jag. Inte luktar jag för det - det finns, för er som inte vet, nåt som kallas tvättlappar, tvål och handfat. (Det enda trista utan dusch är att min frisyr inte riktigt blir som den ska).
Jag har även eksem, som blir värre av överdrivet duschande. Och det är nog bara en tidsfråga innan de där två/tre-gånger-om-dagen-duscharna också får det, i deras fall säkert atopiskt eksem. Själv har jag böjveckseksem, ett kroniskt sattyg. Men det kunde ju ha varit värre såklart. :)

Viktigast när det gäller att vara fräsch och lukta gott, är att man byter underkläder och tröja varje dag, samt byxor ett par gånger i veckan.
För övrigt vill jag ha bidén tillbaka! Den perfekta badrumsmöbeln! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hör, hör! Från en atopiker kan sägas att det är skönt att få lite bekräftelse i den uppfattning man själv haft så länge om duschmanin.